Hela julhelgen

Det har varit mycket det senaste. Har varit riktigt trött och utan ork. Jobbat, ätit lite och sovit. Det är mina dagar det. Har inte kunnat hitta på någonting för jag vet att vid 7-8 på kvällarna är jag helt slut och somnar. Nu har ju Sonny jobbat så han kommit hem på kvällarna. Jag har dock inte varit mycket till sällskap. Vi har lagat mat, ätit lite och sen däckar jag. Så trött på det. Ska börja träna efter nyår o se om det kan hjälpa till. Även försöka ha lite mer koll på vad jag stoppar i mig.

Veckan innan jul gjorde jag lite godis och så städade vi lite grann. Satte ju även in granen. Första julen jag haft en riktig gran i min egna lägenhet. Har saknat det lite. Vi hade ju alltid gran hemma i huset när vi var små. Tyckte den blev riktigt fin faktiskt. Tomtarna som jag skulle ställa upp står dock fortfarande på en och samma bänk. Det var ju det där med orken med ja. Förrut har jag alltid gjort allting på kvällarna. Då har jag haft som mest ork och energi. Men ska som sagt ändra lite saker efter nyår får vi se om det hjälper.

I helgen var vi och hälsade på två av Sonnys gamla arbetskamrater han hade när han jobbade i Gbg. Var hemma hos Tobbe i hans radhus. Innan åkte vi till nordstan och handlade lite julklappar. Egentligen hade vi bara tänkt försöka få fatt i en bok till till min far. Men det slutade med att vi handlat till hela hans familj med. Ganska skönt faktiskt. Vi åker ju dit ner till dom helgen efter nyår. Blir ju så när man bor så långt ifrån varann. Då är det lättare och mindre stressigt att ta det varannat år. I alla fall. Åkte vidare till Tobbe. Vilket charmigt hus. Älskade köket. Så himla fint. Precis så som jag hade velat haft det. Nytt men ändå känns det lite gammaldags. Senare kom även hans dotter med pojkvän och Patrik o Ann-Sofie med sina barn.

Vilken underbar kväll. Vi drack glögg, åt gott och barnen busade som bäst. Skönt med lite barn runt tycker jag. Blir så annorlunda. På ett positivt sätt. Jag gillar verkligen dom där ungarna. Det är något speciellt med dom. Beror kanske på deras föräldrar, för dom är lika speciella o goa dom. Skönt att bara kunna ta några öl, bara sitta o diskutera och skratta i goda vänners samvaro. Vi höll på tills sent in på kvällen då Patrik m familj packade ihop och åkte hem. Jag o Sonny stannade kvar för vi sov över hos Tobbe. Vilka goa människor man har fått lära känna. Inte ofta man får den där riktigt riktigt varma känslan om folk. Men den har jag fått med dom. Jag hoppas det blir många fler tillfällen vi kan ses. Synd att vi bor så långt ifrån bara. Men men.... Man får se de positiva och inte det negativa.

På söndagen sen tog vi svängen om just Patrik och Ann-Sofie för att se hur dom har det. Dom håller på och bygger ut, bygger om och allt på samma gång. Där kom två busungar och mötte oss i dörren. Sen va det full fart på dom alla tre hela dagen. Vi fikade, gick husesyn, kollade i fotoalbum och bara pratade. Så skönt. Att bara kunna vara. Även när man är hemma på besök hos någon annan. Åkte senare hem och kollade på bingolottos uppesittarkväll och bara slappade. Köpte med en pizza hem som vi delade på för ingen av oss hade nå ork till att ställa sig vid spisen. Slog in de sista paketen bara.

Julaftonen kom och vi gjorde oss iordning, packade in det som skulle packas in och åkte till Skara för att hämta min syster. Därifrån vidare till Töreboda och mamma. Hennes gubbe har varit inne på sjukhus ett tag nu men fick komma ner till Sahlgrenska och operera in en deffibrillator (eller vad dom heter) lagom så han fick komma hem till jul. Annars hade vi firat jul inne på KSS i skövde. Väl där så var kaffet färdigt så vi satte oss ner och fikade lite grann i väntan på att maten skulle bli färdig. Tog någon öl och försökte hålla oss ifrån godiset innan maten. Syster är ju snart utbildad konditor och dagen till ära hade hon gjort fudge. Mint, choklad, vanilj och saffransfudge. Jösses vad goda dom var. Så kom vi dit med vårat amatörgodis. Haha! Maten blev färdig och vi satte oss och åt julmiddag. Så himla gott. För en gångs skull tror jag vi alla tänkte oss för och åt lite lagom. Man blev ändå lite däst och satte sig i soffan o päste.

Allting var undanplockat och färdigdiskat lagom tills kalle anka. Per han somnade som vanligt. Vi tog några bilder med mobilen och skrickade till hans barn. Dom hade visst som tävling när dom var mindre att gissa vilket av inslagen i kalle anka han somnade till. Hehe.. Efter kalle anka delade vi ut paketen. Jag fick båda Galenskaparna-boxarna. Sååå glad jag blev, älskar verkligen galenskaparna. Någon som vill ha galenskapar-filmkväll? Sonny fick ett helår av trailer och simpsons-filmen så han var mer än nöjd han med.

En stund efter det så gick vi vidare till pappa. Ibland är det praktiskt att dom bor så nära varandra. Där gjorde syster iordning tomtegröten och så gick vi upp till farmor och farfar. Farmor har oxå legat inne på sjukhuset några dagar men hon hade fått komma hem på julaftonens fm. Hon var riktigt trött men försökte så gott hon kunde. Farfar va samma gamla skämtglada gubbe som han brukar vara. Dom vill absolut inte ha någon julklapp, och inga blommor heller. I år köpte vi därför lotter till dom, och det verkade gå bra. Farmor tyckte det skulle bli jätteroligt att få skrapa. Gäller att veta hur man ska kringgå alla regler =)
Vi åt gröten och som vanligt har vi vår tradition att man måste rimma innan man får hugga in. Man får ta sig på tallriken, men inte börja äta innan man har rimmat. Räcker med ett litet rim, men rimmas ska det =)
Inte långt efter gröten gick vi hem till far igen. Farmor var så trött och det syntes att hon orkade inte mer. Så vi sa tack och avlägsnade oss. Jag hoppas verkligen slemhostan har blivit bättre för den va verkligen inte rolig.

Väl hemma hos pappa knäppte vi upp ölen, bytte julklappar och satte oss sedan att spela kort. Sonny ville inte vara med så han fick vara sekreterare. Pappa uppskattar verkligen julen med oss. Är nog nästan enda gången på året vi tre barn är där tillsammans. Jag var så trött att jag höll på att somna, men jag stod på mig och vi gick väl runt halv två. Hade nog kunnat sitta där ännu längre, men då kunde jag knappt hålla ögonen öppna. Veronica stannade kvar o sov där. Jag, Sonny o bror gick till mamma o sov.

Juldagen vaknade vi ganska sent faktiskt. Skönt att kunna sova ut. Åt frukost med mammas hemmabakta bröd och skinka. Sen bar det iväg till pappa igen. Runt ett, två åt vi lutfisk där som vanligt. Syrran älskar verkligen lutfisk o vi andra äter väl av det vi med. Sonny som är van vid senapssås fick testa vårat sätt att äta lutfisk. Vanlig vit sås, salt, vitpeppar och kryddpeppar. Det sista är nog det viktigaste =)

Sen åkte vi hem, vägen via Skara och lämnade av syster. Skönt att komma hem faktiskt. Vi hade fått med oss lite rester hem av mamma så det åt vi igår kväll. Kollade på stinsen brinner men jag somnade som vanligt mitt i någonstans.

Idag ska vi fixa lite här hemma och om två timmar åker vi iväg till Trollhättan för att hämta en lastbil sen drar vi upp till Uppsala och Sthlm (om jag inte minns fel) Sonny ska jobba lite dom här två dagarna.

Vill önska alla en god fortsättning och om jag kommer va dålig på att skriva vill jag passa på att önska alla ett Gott Nytt År!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0