Hel dag på verkstad

Ja det var vad jag ägnade mig åt igår. Har nog sällan haft tråkigare än då. Tänkte vara snäll och hålla karln sällskap när han skulle jobba ons-tors. Åkte i personbilen härifrån till Trollhättan för att hämta lastbilen. En gammel scania. Åker väl därifrån ungefär vid fyra på eftermiddagen.

Vi drog iväg och så långt va allt okej. Fanns bara halv tank så vi skulle tanka i Mariestad var det tänkt. Vi åkte dit men väl där fungerade inte kortet. Så blev ingen diesel där inte. Ringde en annan från samma åkeri som oxå var påväg uppåt. Han hade precis lämnat Mariestad så han var snäll och vände för att karln skulle få tanka.

Sen bar det iväg igen. Stannade på Viiby krog för att äta. Dom har alltid så god mat där. Jag tog spaghetti och kättfärsås och karln åt köttfärslimpa. De va gott. Min köttfärsås var dock väldigt stark. Mycket svartpeppar. Smakade inte så mycket mer än det i slutet faktiskt. Jaja, det va gott ändå.

Nu var det bara raka vägen upp till Uppsala - trodde vi. En mil från Västerås strax efter ett vägbygge gick det inte att växla. Vi rullade  in till kanten och såg att retarderlampan lyste. Karln ringde chefen och efter mycket trixande såg vi att en säkring löst ut. Vi hade tur - trodde vi - som hade en extra så vi satte in den. Men den small på en gång. Tog även säkringar från andra saker som helljus o sånt men dom small dom oxå.

Chefen ringde bärgarn och där satt vi och väntade. Han kom relativt snabbt faktiskt, tack och lov. Men då hade vi å andra sidan suttit där säkert 1,5 timma redan. Han plockade isär kardanen och kopplade på lastbilen på bärgningsbilen. Sen bar det iväg till scania utanför västerås. Långt ekipage blev det. Bärgare och bil + släp. Väl framme vid scania var det bara att gå och lägga sig. Karln hade blivit garanterad att det skulle vara två sängar i den där bilen. Men så var det inte. En endaste säng. Vi är ju inte trådsmala någon av oss så dela på en 80-säng var trångt. Väldigt trångt. Men tillslut somnade man väl av utmattning.

Strax innan 7 gick vi upp så vi skulle kunna stå och banka på dörren när dom öppnade vid 7. Gick in och anmälde oss och vad det var för fel. Dom sa att det skulle dröja åtminstone en timma tills dom skulle kunna kolla på det. Dom hade väldigt mycket att göra tydligen. Tror att vid 10 kom vi in. Om jag minns rätt. Karln kopplade bort släpet och så blev vi indragna med deras hjullastare. Väl där inne så konstaterades det ganska snabbt att växellådan var utan olja. Han fick ut mindre än en halvliter. Inte bra, inte bra. Öppnade nån liten lucka uppe på lådan och därifrån såg det helt okej ut så dom chansade och fyllde lådan med olja igen och testade. Men säkringen gick direkt när man fått upp tryck och allt det där. Så det var kört. Lådan har gått varm och skurit. Så där satt vi. Men vad ska man begära av en scania...haha!

Han den andre åkaren som hjälpte oss med tankkortet skulle komma och plocka upp oss på vägen hem. Han kom vid halv sju!!! Fram tills dess gick vi och drog bara. Sonny lastade över allt från vår bil till en annan åkare som hade fått hela lasten istället. Men jag bara satt där. Löste lite korsord emellanåt. Vi var uppe i deras restaurang och åt vid lunch. Blev chili con carne för mig och ärtsoppa och pannkakor för karln.

De sista timmarna trodde jag att jag skulle gå åt av tristess. Tänk va mycket jag kunnat göra hemma. O även fast jag inte skulle gjort nåt hemma hade jag ändå haft roligare där. Men det är ju sånt man inte vet.

Innan 18 någonstans gick vi bort till Mc Donalds så vi kunde äta lite. Så kom han åkarn och hämtade oss precis utanför sen vid 18.30. Sov nog halva vägen hem för jisses vad trött jag var. Men skönt att få åka Volvo iaf. Nu ät det bara skönt att vara hemma. Vi ska snart åka o hämta Toyotan i Trollhättan. Kul att åka i två bilar hem då...pax för
v70:n!! Karln får åka Corollan hem :)

Vi ska fixa till förrätten på nyår. Någon som har något förslag??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0